Meny

Emma förgyller en blomstrande lokal handel

Årets handlare i Sölvesborg (2019) tryckte gasen i botten mitt i starten av pandemin. Hennes satsning och driv gjorde att hon lyckades öka sin försäljnig och hon hyllar sölvesborgarna för att de värnar om den lokala handeln. 

Vi besöker Emma Karlsson i hennes butik, Barnen på Södergatan, och när vi hör henne berätta om butiken förstår vi att det är hennes kall i livet. Vi hör entusiasmen, glädjen, drivet men också om kraven och att aldrig någonsin stå till.  

 

Emma tycker det är otroligt kul att driva butik. Hon berättar att hon glömmer bort tiden i allt som ska göras och att det är en form av livsstil att driva eget. Hon tycker att sölvesborgarna gör en insats som värnar om det lokala och som handlar på hemmaplan. Samarbetat mellan handlarna fungerar jättebra där alla värdesätter varandra och förstår att styrkan ligger i att jobba tillsammans för den lokala handeln.

 

- "Sölvesborg är förskonade mot tomma skyltfönster och butikslokaler. Vi har en levande stad och sölvesborgarna ska ha en stor eloge som värnar om bygden", säger Emma.

 

Emma vann priset som årets handlare vid 2019 års Sölvesborgsgala. Ett pris som är framröstat av sölvesborgarna. Motiveringen lyder: ”Årets Handlare kan sin bransch och har genom sin service vunnit många trogna kunder. I butiken möts du av ett fantastiskt kundbemötande och handlaren visar upp både företagsamhet, drivkraft, engagemang, företagsamhet och passion och kan klä barn i alla åldrar i Sölvesborg.”

Emma Karlsson, ägare av Barnen på Södergatan, står i butiken

Men vad är det då som gör att Barnen på Södergatan lyckas?

Förutom att ha gjort en satsning på sortimentet så jobbar Emma mycket med butiken på sociala medier. Det handlar inte bara om att lägga ut något klädesplagg i hopp om att sälja, utan det är mycket tanke bakom. Emma jobbar med hela outfits för att kunderna ska få en idé om vad som passar ihop och hur man kan kombinera olika färger och stilar. Det kan också vara en tröja som inte sålt så bra i butiken men när Emma sätter den i en outfit på sociala medier så kan de sälja slut på nolltid när man ser den i ett annat sammanhang med andra klädesplagg. Ett koncept som går hem. Barnen på Södergatan får beställningar från hela Sverige och skickar ut många paket varje vecka. Det är också många som kommer till Sölvesborg för att shoppa i butiken och för att uppleva den fantastiska personliga servicen som man bjuds på när man entrar Barnen på Södergatan. 

- "Våra kunder som kommer till butiken är oftast återkommande kunder och då har vi lite koll på vad barnen gillar eller vad som inhandlades senast. Ibland kommer mor- och farföräldrar in och vill ha hjälp med att hitta en outfit till deras barnbarn och då vet vi kanske vilken smak barnbarnet har och kan hjälpa till med det. Då gör föräldrar, mor- och farföräldrar och barnen glada och nöjda", säger Emma.

Kläder längs med väggarna i butiken
Emma Karlsson, ägare av Barnen på Södergatan, står i butiken

Som återförsäljare av barnkläder är det mycket krav på att kläderna ska vara av bra material, hållbara, slitstarka, väder- & vindtåliga, mjuka, bekväma, snygga, ja listan kan göras lång. Kläderna ska falla både barn och föräldrar i smaken vilket också kan vara utmanande, berättar Emma.

 

Barnen på Södergatan erbjuder kläder till barn och ungdomar, vilket gör att butiken kräver bra med yta och framför allt god planering och placering av kläderna. Längst in i butikens finns en hörna för tonårskillar och butiken får jobba mycket med att det inte ska vara för barnsligt för då vill inte killarna komma in.

 

Emma och hennes anställda märker av vilken påverkan influensers kan ha i valet av kläder.

 

- "Det kan explodera i efterfrågan på vissa produkter och då är det oftast en influenser som lagt ut ett visst plagg eller en viss outfit i sociala medier. Ibland ligger vi steget före eftersom vi försöker bevaka inlägg som görs och då kan vi följa upp i våra egna sociala media kanaler", berättar Emma.

Fakta:

Namn: Emma Karlsson

Ålder: 35 år

Familj: Sambo med Patrik och sonen Victor 7år.

På fritiden: Victor spelar massor med fotboll så där läggs all fritid!

Det bästa med att vara handlare: Alla kundmöten och att ingen dag är den andra lik.

Det jobbigaste med att vara handlare: Jobbet är med 24/7 så man är aldrig riktigt ledig (men egentligen finns det inget som är jobbigt).

Motto: Gör varje dag till det bästa!

Barnen på Södergatan lyckades bli återförsäljare av varumärket Kuling, vilket är ovanligt då koncernen som Kuling ingår i gärna använder sina egna försäljningskanaler.  Emma fick skicka bilder på butiken och svara på frågor innan hon fick klartecken.

 

- "Vid försäljningsstarten av Kuling sålde vi slut på en dag. Det är ett väldigt efterfrågat varumärke och jag tror det hänger ihop med att många influensers klär sina barn i det", fortsätter Emma berätta.

 

Vi lämnar Emma och Butiken på Södergatan för den här gången, men vi är definitivt återkommande kunder. Emma som har sitt hjärta i bygden sprider glädje och mode i Sölvesborg.

Skylt som hälsar välkommen till Barnen på Södergatan

Småföretagarbarometern

Antalet arbetstillfällen i de svenska småföretagen har minskat kraftigt under det senaste året. Småföretag inom handel, transport, hotell och restaurang har drabbats hårdast. Där har vart fjärde företag minskat personalstyrkan jämfört med i fjol. Däremot ser företagen en ljusning inför det kommande året. Det visar en delrapport från Småföretagsbarometern 2021.