- Fyll i ditt personnummer och välj Säkerhetsdosa alternativt Företagskopplad dosa.
- Tryck på Logga in.
- Starta säkerhetsdosan genom att trycka på den blå knappen.
- En kontrollbild visas på din datorskärm eller mobila enhet. Rikta kameran på säkerhetsdosan mot kontrollbilden.
- Slå in din PIN-kod i säkerhetsdosan och tryck på ”OK”.
- I säkerhetsdosans fönster visas nu ditt personnummer tillsammans med information om att du är på väg att legitimera dig mot Swedbank och Sparbankerna. Bekräfta genom att trycka på ”OK”.
- I säkerhetsdosans fönster visas återigen samma text tillsammans med en engångskod. Skriv in engångskoden i det tomma fältet i internetbanken eller appen. Tryck på fortsätt.
- Du är nu inloggad.
Säkerhetsdosor
Med din säkerhetsdosa kan du identifiera dig när du ska logga in i appen eller i internetbanken. Här kan du läsa om våra mest använda dosor. Läs om hur du använder din dosa, hur du gör för att byta batteri eller byta pinkod.
Säkerhetsdosan är en värdehandling
Säkerhetsdosan är en personlig värdehandling, precis som ditt pass eller körkort och ska alltid behandlas på ett säkert sätt.
- Håll alltid koderna till säkerhetsdosan hemliga
- Spärra din säkerhetsdosa omedelbart om du förlorat eller misstänker att någon använder den
- Förvara inte anteckning om din kod tillsammans med ditt säkerhetsdosa
Orange säkerhetsdosa
Den här senaste versionen av säkerhetsdosa är utrustad med en kamera som genom skanning kan läsa av kontrollbilder i internetbanken.
- Starta säkerhetsdosan med den blå tangenten.
- Rikta kameran på säkerhetsdosan mot kontrollbilden som visas på din datorskärm eller mobila enhet.
- Slå in din PIN-kod i säkerhetsdosan och tryck på ”OK”.
- I säkerhetsdosans fönster visas nu Ny mottagare/Betalning samt uppgifter om mottagaren/betalningen. Kontrollera uppgifterna noggrant. Om uppgifterna stämmer bekräfta genom att trycka på ”OK”.
- I säkerhetsdosans fönster visas återigen samma text tillsammans med en kod. Skriv in koden i det tomma fältet i internetbanken eller appen. Tryck på fortsätt.
- Du har nu godkänt mottagaren/betalningen.
Välj inte en PIN-kod som följer en viss logisk ordning, t ex 1234, 4321 eller 7777. Undvik också de fyra sista siffrorna i ditt personnummer som lätt kan gissas.
- Håll in den blå tangenten till ”Inställningar” visas på säkerhetsdosans skärm.
- Navigera med hjälp av den grå tangenten till vänster fram till valet "Ändra PIN-kod". Tryck på ”OK”.
- I fönstret visas säkerhetsdosans licensnummer. Tryck på ”OK”.
- Slå in din nuvarande PIN-kod sedan tryck på ”OK”.
- Välj din nya PIN-kod och tryck på”OK”.
- Slå in din nya PIN-kod igen och tryck på ”OK”.
- Din PIN-kod är nu ersatt.
När batteriet börjar ta slut visas texten ”Låg batterinivå” och när batterierna behöver bytas visas "Batterierna behöver bytas" i fönstret. När batteriet är slut kan du själv byta batteriet genom att öppna säkerhetsdosans lucka på baksidan och byta ut de gamla batterierna mot två nya AAA-batterier som kan införskaffas i en livsmedelsaffär.
Säkerhetsdosan spärras om du av misstag skulle slå in fem felaktiga PIN-koder i följd. Texten "PIN-kod låst" visas då i fönstret. Kontakta oss på 0456-42400 eller besök ditt bankkontor, så hjälper vi dig att låsa upp din säkerhetsdosa.
- Av säkerhetsskäl släcks din säkerhetsdosa automatiskt efter 40 sekunder.
- Om din säkerhetsdosa slutar fungera ska du alltid ta med den till ditt bankkontor. Av miljöskäl ska du aldrig kasta säkerhetsdosan i soporna.
Svart oval säkerhetsdosa
Det här är en tidigare version av säkerhetsdosa. Du kan logga in på två olika sätt. Efter att du har angett ditt personnummer och tryckt på Fortsätt ser du vilket inloggningssätt du ska använda; kontrollnummer och svarskod eller engångskod.
- Starta säkerhetsdosan med PIL-tangenten.
- I fönstret visas nu "PIN". Tryck din personliga PIN-kod.
- I fönstret visas nu "APPLI". Välj siffran 2.
- I säkerhetsdosan ska du nu mata in det värde som presenteras för dig på datorskärmen efter rubriken "Kontrollnummer".
- I säkerhetsdosans fönster ser du nu din svarskod. Knappa in denna på datorskärmen i rutan med rubriken "Svarskod".
- Klicka på Fortsätt. Du är nu inloggad.
- Starta säkerhetsdosan med PIL-tangenten.
- I säkerhetsdosans fönster visas nu PIN. Ange din personliga PIN-kod.
- I fönstret visas "APPLI". Välj siffran 1.
- I säkerhetsdosans fönster ser du nu din engångskod. Mata in den i fältet för engångskod.
- Klicka på Fortsätt. Du är nu inloggad.
- Starta säkerhetsdosan med PIL-tangenten.
- I fönstret visas nu " PIN". Tryck din personliga PIN-kod.
- I fönstret visas nu "APPLI" . Välj siffran 2.
- I säkerhetsdosan ska du nu mata in det värde som presenteras för dig på datorskärmen efter rubriken "Kontrollnummer.
- I säkerhetsdosans fönster ser du nu din
svarskod. Knappa in denna på datorskärmen i rutan med rubriken "Svarskod". - Klicka på Godkänn.
Observera att du inte ska välja en PIN-kod som följer en viss logisk ordning, till exempel 1234, 4321 eller 7777. Undvik också de fyra sista siffrorna i ditt personnummer som lätt kan gissas.
- Starta säkerhetsdosan med PIL-tangenten
- Ange din PIN-kod.
- Håll PIL-tangenten nedtryckt ca 2 sekunder då visas texten "NEW PIN" på övre raden i fönstret.
- Skriv in den nya PIN-koden.
- I övre raden i fönstret visas nu "PIN CONF". Skriv in den nya PIN-koden återigen.
- I fönstret visas nu texten "NEW PIN CONF" i övre delen av fönstret. PIN-koden är nu bytt. Vill du stänga av säkerhetsdosan trycker du på PIL-tangenten.
Batteriet går inte att byta ut, utan är tänkt att hålla hela dosans liv. När batteriet börjar ta slut visas texten "BATT5" i övre delen av fönstret. Siffran 5 räknas sedan ned till 0 och då är batteriet slut. Vid normalanvändning är det drygt en månad från den första varningen tills batteriet är slut. Ta med din gamla säkerhetsdosa och besök ett bankkontor för att byta ut den när batteriet börjar ta slut.
Din säkerhetsdosa blir låst om du registrerar 3 felaktiga PIN-koder i följd. Texten "LOCK PIN" visas då i övre delen av fönstret. Kontakta oss på 0456-42400 eller besök ditt bankkontor, så får du hjälp med att låsa upp din säkerhetsdosa.
Stora säkerhetsdosan
Det här är den senaste versionen av den stora säkerhetsdosan. Du kan logga in på två olika sätt med den stora säkerhetsdosan. Efter att du har angett ditt personnummer och tryckt på Fortsätt ser du vilket inloggningssätt du ska använda; kontrollnummer och svarskod eller engångskod.
1. Fyll i ditt personnummer och välj Säkerhetsdosa alternativt Företagskopplad dosa.
2. Tryck på Logga in.
3. Starta säkerhetsdosan med den blå tangenten.
4. En kontrollbild visas på din datorskärm eller mobila enhet. Rikta kameran på säkerhetdosan mot kontrollbilden.
5. Slå in din PIN-kod i säkerhetsdosan och tryck på ”OK”.
6. I säkerhetsdosans fönster visas nu ditt personnummer tillsammans med information om att du är påväg att legitimera dig mot Swedbank och Sparbankerna. Bekräfta genom att trycka på ”OK”.
7. I säkerhetsdosans fönster visas återigen samma text tillsammans med en engångskod. Skriv in engångskoden i det tomma fältet i internetbanken eller appen. Tryck på fortsätt.
8. Du är nu inloggad.
1. Starta säkerhetsdosan med den blå tangenten.
2. Rikta kameran på säkerhetsdosan mot kontrollbilden som visas på din datorskärm eller mobila enhet.
3. Slå in din PIN-kod i säkerhetsdosan och tryck på ”OK”.
4. I säkerhetsdosans fönster visas nu Ny mottagare/Betalning samt uppgifter om mottagaren/betalningen. Kontrollera uppgifterna noggrant. Om uppgifterna stämmer bekräfta genom att trycka på ”OK”.
5. I säkerhetsdosans fönster visas återigen samma text tillsammans med en kod. Skriv in koden i det tomma fältet i internetbanken eller appen. Tryck på fortsätt.
6. Du har nu godkänt mottagaren/betalningen.
1. Håll in den blå tangenten till ”Inställningar” visas på säkerhetsdosans skärm.
2. Navigera med hjälp av den grå tangenten till vänster fram till valet "Ändra PIN-kod". Tryck på ”OK”.
3. I fönstret visas säkerhetsdosans licensnummer. Tryck på ”OK”.
4. Slå in din nuvarande PIN-kod sedan tryck på ”OK”.
5. Välj din nya PIN-kod och tryck på”OK”.
6. Slå in din nya PIN-kod igen och tryck på ”OK”.
Din PIN-kod är nu ersatt.
När batteriet börjar ta slut visas texten ”Låg batterinivå” och när batterierna behöver bytas visas "Batterierna behöver bytas" i fönstret. När batteriet är slut kan du själv byta batteriet genom att öppna säkerhetsdosans lucka på baksidan och byta ut de gamla batterierna mot två nya AAA batterier som kan införskaffas i en livsmedelsaffär.
Säkerhetsdosan spärras om du av misstag skulle slå in fem felaktiga PIN-koder i följd. Texten "PIN-kod låst" visas då i fönstret. Kontakta oss på telefon 0771-22 11 22* eller besök ditt bankkontor, så hjälper vi dig att låsa upp din säkerhetsdosa.
*Vissa sparbanker kan ha andra telefonnummer, mer information finns på din sparbanks hemsida.
- Av säkerhetsskäl släcks din säkerhetsdosa automatiskt efter 40 sekunder.
- Om din säkerhetsdosa slutar att fungera ska du alltid ta med den till ditt bankkontor. Av miljöskäl ska du aldrig kasta säkerhetsdosan i soporna.
- Starta säkerhetsdosan med PIL-tangenten.
- I säkerhetsdosans fönster visas nu PIN. Ange din personliga PIN-kod.
- I fönstret visas "APPLI". Välj siffran 1.
- I säkerhetsdosans fönster ser du nu din engångskod. Mata in den i fältet för engångskod.
- Klicka på Fortsätt. Du är nu inloggad.
- Starta säkerhetsdosan med PIL-tangenten.
- I fönstret visas nu "PIN". Tryck din personliga PIN-kod.
- I fönstret visas nu "APPLI". Välj siffran 2.
- I säkerhetsdosan ska du nu mata in det värde som presenteras för dig på datorskärmen efter rubriken "Kontrollnummer".
- I säkerhetsdosans fönster ser du nu din svarskod. Knappa in denna på datorskärmen i rutan med rubriken "Svarskod".
- Klicka på Fortsätt. Du är nu inloggad.
- Starta säkerhetsdosan med PIL-tangenten.
- I fönstret visas nu " PIN". Tryck din personliga PIN-kod.
- I fönstret visas nu "APPLI" . Välj siffran 2.
- I säkerhetsdosan ska du nu mata in det värde som presenteras för dig på datorskärmen efter rubriken "Kontrollnummer.
- I säkerhetsdosans fönster ser du nu din
svarskod. Knappa in denna på datorskärmen i rutan med rubriken "Svarskod". - Klicka på Godkänn.
Tänk på att inte välja en pinkod som följer en viss logisk ordning, till exempel 1234, 4321 eller 7777. Undvik också de fyra sista siffrorna i ditt personnummer, som lätt kan gissas.
- Starta säkerhetsdosan med PIL-tangenten.
- Ange din PIN-kod.
- Håll PIL-tangenten nedtryckt ca 2 sekunder då visas texten "NEW PIN" på övre raden i fönstret.
- Skriv in den nya PIN-koden.
- I övre raden i fönstret visas nu "PIN CONF". Skriv in den nya PIN-koden återigen.
- I fönstret visas nu texten "NEW PIN CONF" i övre delen av fönstret. PIN-koden är nu bytt och redo att ta emot ett nytt kontrollnummer. Vill du stänga av säkerhetsdosan trycker du på PIL-tangenten.
Batteriet kan inte bytas ut, utan är tänkt att hålla hela dosans liv.
När batteriet börjar ta slut visas texten "BATT5" i övre delen av fönstret. Siffran 5 räknas sedan ned till 0 och då är batteriet slut. Vid normalanvändning är det drygt en månad från den första varningen tills batteriet är slut. Kontakta därför ditt bankkontor när du får första varningen för att byta till en ny dosa.
Din säkerhetsdosa blir låst om du registrerar tre felaktiga PIN-koder i följd. Texten "LOCK PIN" visas då i övre delen av fönstret. Kontakta oss på 0456-42400 eller besök ditt bankkontor, så får du hjälp med att låsa upp din säkerhetsdosa.
Talande säkerhetsdosa
Det här är den senaste versionen av den talande säkerhetsdosan som har en display där den visar informationen samtidigt som dosan läser upp meddelandet. Du kan logga in på två olika sätt. Efter att du har angett ditt personnummer och tryckt på Fortsätt ser du vilket inloggningssätt du ska använda; kontrollnummer och svarskod eller engångskod.
- Starta säkerhetsdosan med PIL-tangenten. PIL-tangenten har en upphöjning längst ner och sitter längst ner till höger på tangentbordet.
- I fönstret visas nu "PIN" och dosan uppmanar dig att "Ange pinkod". Tryck din personliga pin-kod. Vill du ta bort ifyllda siffror backar du med PIL-tangenten.
- Dosan upplyser om att koden är godkänd och uppmanar dig att "Ange funktion". I dosans display visas "APPLI -". Dosan läser att du kan välja mellan 3 funktioner som är inbyggda i dosan. Du ska välja nummer "1" för att fortsätta.
- Dosan bekräftar den valda funktionen.
- Säkerhetsdosan läser upp engångskoden. Knappa in denna på datorskärmen i rutan med rubriken ENGÅNGSKOD. Klicka på FORTSÄTT.
- Du är nu inloggad och kan utföra dina bankärenden.
- Starta säkerhetsdosan med PIL-tangenten. PIL-tangenten har en upphöjning längst ner och sitter längst ner till höger på tangentbordet.
- I fönstret visas nu "PIN" och dosan uppmanar dig att "Ange pinkod". Tryck din personliga pin-kod. Vill du ta bort ifyllda siffror backar du med PIL-tangenten.
- Dosan upplyser om att koden är godkänd och uppmanar dig att "Ange funktion". I dosans display visas "APPLI -". Dosan läser att du kan välja mellan 3 funktioner som är inbyggda i dosan. Du ska välja nummer "2" för att fortsätta.
- Dosan bekräftar den valda funktionen och uppmanar dig att "Mata in kontrollnummer". Mata in de siffror som presenteras för dig på datorskärmen efter rubriken "Kontrollnummer".
- Säkerhetsdosan läser upp svarskoden. Knappa in denna på datorskärmen i rutan med rubriken SVARSKOD. Klicka på FORTSÄTT.
- Du är nu inloggad och kan utföra dina bankärenden.
- Starta säkerhetsdosan med PIL-tangenten.
- Dosan upplyser om att koden är godkänd och uppmanar dig att "Ange funktion". I fönstret visas nu "APPLI -". Ange "2" för att fortsätta.
- I säkerhetsdosan ska du nu mata in det kontrollnummer som visas på sidan. Då du matat in kontrollnumret visar och läser säkerhetsdosan upp svarskoden.
- Skriv in denna på datorskärmen i rutan med rubriken "Mata in dosans svarskod i fältet".
- Klicka på "Godkänn".
Observera att du inte ska välja en PIN-kod som följer en viss logisk ordning, t ex 1234, 4321 eller 7777. Undvik också de fyra sista siffrorna i ditt personnummer som lätt kan gissas.
- Starta säkerhetsdosan med PIL-tangenten
- Ange din PIN-kod.
- Håll PIL-tangenten nedtryckt ca 2 sekunder då visas texten
NEW PIN på övre raden i fönstret och dosan uppmanar
dig att "Ange ny pin-kod". - Skriv in den nya PIN-koden.
- I övre raden i fönstret visas nu PIN CONF och dosan
uppmanar dig att "upprepa den nya koden". Skriv in den nya koden igen. - I fönstret visas nu texten NEW PIN CONF i övre delen av fönstret och dosan upplyser att "Byte av pin-kod gick bra". Pin-koden är nu bytt och redo att ta emot nya kontrollnummer.
Vill du stänga av säkerhetsdosan trycker du på PIL-tangenten.
Du kan reglerar hastigheten på det upplästa meddelandet. Genom att hålla PIL-tangenten nertryckt samtidigt som du trycker på "4" läses meddelandet långsammare och håller du PIL-tangenten nertryckt samtidigt som du trycker "6" läses meddelandet snabbare. För att du ska höra skillnad i uppläsningshastighet kommer dosan att läsa upp tre siffror i följd.
För att få lägre volym på det talade meddelandet håller du PIL-tangenten nertryckt samtidigt som du trycker på "7". För att få högre volym håller du PIL-tangenten nertryckt samtidigt som du trycker på "9".
Du kan få det senaste meddelandet repeterat genom att hålla PIL-tangenten nertryckt samtidigt som du trycker på "0".
Batteriet kan inte bytas utan är tänkt att hålla hela dosans livslängd. När batteriet börjar ta slut informeras du av dosan genom meddelandet "Batterinivån är" följt av en siffra i procent. Dosan kommer successivt att informera om återstående procent av batteri genom att räkna ner från 5 procent till 0 procent. Ta med din gamla dosa och besök ett bankkontor för att byta ut den när batteriet börjar ta slut.
Din säkerhetsdosa spärras om du registrerar tre felaktiga pin-koder i följd. Texten LOCK PIN visas då i övre delen av fönstret och dosan informerar att "Dosan är helt låst". Kontakta oss på 0456-42400 eller besök ditt bankkontor, så får du hjälp att låsa upp din dosa.
Vill du ha hela manualen för dosan i punktskrift beställer du den genom att skicka ett e-postmeddelande med namn och adress till: manual@verisec.se
Behöver du hjälp?
Om du behöver hjälp är du välkommen att ringa till oss.